Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

profielwerkstuk

  • Anandi

    Hallo,

    ik maak een profielwerkstuk over Atatürk.

    Nu heb ik aan jullie de vraag wat jullie van

    de veranderingen vinden die Atatürk heeft ingevoerd.

    Alvast heel erg bedankt!

    Groetjes van Anandi

  • kritisch

    het hoeft ook niet meer te worden onderzocht, dat is het namelijk al, door onafhankelijke historici nog wel en met de unanieme conclusie dat er sprake was van een vooropgezet doel en dus van volkerenmoord. door afhankelijke wetenschappers overigens ook. er kon na enig veldwerk in turkije aan himmler worden gemeld dat het lot van de armeniers al grotendeels uit het collectieve geheugen (van de turken?) was verdwenen. de (joodse) holocaust was het tragische gevolg. dat de turken in turkije geen enkel benul hebben van deze geschiedenis of haar gewoonweg ontkennen is nog te begrijpen. ze zijn 90 jaar lang stelselmatig voorgelogen door de turkse overheid, mede omdat de stichter van de turkse staat, kemal ataturk, bij de ethnische zuiveringen op de armeniers en later ook op de grieken en assyriers was betrokken. echter, turken in europa kunnen in staat worden geacht kennis te hebben genomen van een andere, minder nationalistische, kijk op de geschiedenis. dat zij nog steeds, in dit forum maar ook elders, hun geschiedenis en hun betrokkenheid bij de genocide blijven ontkennen is uitermate dom en gevaarlijk. deze ontkenning, waarschijnlijk tegen beter weten in, grenst aan of is gelijk aan fascisme. omdat we in europa zelf wel voldoende ervaring hebben met genocide als gevolg van fascisme en nationalisme, is het terecht dat met deze gevaarlijke opvatting en vervalsing van de geschiedenis korte metten worden gemaakt. kort samengevat: voor het turkse gedachtengoed betreffende de genocide op inwoners van turkije begin 20 e eeuw is in europa geen plaats!

  • kritisch

    sorry, dit is hier verkeerd geplaatst.

  • Faruk B

    Hallo Anandi,

    de veranderingen die Ataturk heeft ingevoerd zijn heel erg belangrijke veranderingen geweest, want op die manier werden de cultuureigenschappen met de arabische cultuur opgeheven. Denk o.a. aan de verandering van het alfabet in het latijnse schrift… Welke veranderingen bedoel je eigenlijk precies?

    groetjes,

    Faruk

  • Anandi

    Dankje!

    Eigenlijk bedoel ik wat jullie van Atatürk vinden. Want ik heb soms het idee dat mensen heel erg negatief over hem zijn, terwijl ik het eigenlijk best positief vind wat hij heeft gedaan.

  • ataturk.startpagina.nl

    Beste Anandi,

    om jouw vraag helder te beantwoorden, moet ik jouw vraag natuurlijk van verschillende perspectieven beantwoorden zodat je een objectief beeld ervan krijgt.

    Ik begin eerst bij de mensen in Turkije en vervolgens ga ik je een beeld schetsen van de mensen in de Westerse samenleving.

    De meeste mensen in Turkije vinden Mustafa Kemal Ataturk, de vader Turken, als een persoon die heel erg veel goede dingen heeft gedaan voor het huidige Turkije. Ze zien hem als de leider die Turkije heeft bevrijd van de binnenvallende landen in de Eerste Wereldoorlog en zijn erg trots op hem. Hij wordt als het ware vereerd in Turkije.

    Er is ook een kleine groep Turken in Turkije die Ataturk niet mogen, omdat Ataturk het secularisme heeft ingevoerd in Turkije, wat inhoudt dat geloof en staat van elkaar zijn afgescheiden. Die kleine groep mensen zijn vooral fundamentalistische moslims.

    En als laatste de mensen in het Westen; in het westen is het heel erg verdeeld, sommige mensen vinden hem een grote leider en sommige mogen hem niet doordat ze hem een dictator vonden. In de tijd van Ataturk had de westerse mens over het algemeen een goed beeld van hem.

    In de tijd van Ataturk vonden de meeste staatsleden hem een geweldig persoon.

    Hierbij een aantal citaten over Ataturk;

    ''to Ronald Reagan Ataturk was “a towering figure”. Prime Minister David Ben Gurion, a founder of Israel, said: “I know of no greater statesman.” For India's first Prime Minister Jawaharlal Nehru, he was “one of the creators of the modern age.” Dwight D. Eisenhower praised him as “a source of inspiration to independence-seekers around the world.” French President Charles de Gaulle said: "He was the greatest achiever among all world leaders, because he modernized his nation ‘' For Churchill he was ’'a great hero''.

    Ik heb het heel erg beknopt getypt, indien je meer gedetailleerde informatie wilt Anandi moet je het maar zeggen.

    Succes met je profielwerkstuk!

    groetjes,

    Webmaster Ataturk

  • Anandi

    Heel erg bedankt!

    Ik ben nu een stuk verder.

    Als me nog meer vragen te binnen schieten, zal ik ze zeker hier stellen!

  • ataturk.startpagina.nl

    Geen dank Anandi,

    indien je meer vragen hebt zullen we die vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

    groetjes,

    Webmaster Ataturk

  • Oguz

    Ik zal niet over deze onzin iets zeggen. Er is al een site over deze leugens en u kunt hier al antwoorden terug vinden. http://www.ermenisorunu.gen.tr/english/intro/index.html

  • ali

    Die site is goed!